Børnebøger Kim Fupz Aakeson

Forfatterliv: Interview med Kim Fupz Aakeson

Forfatterliv: Interview med Kim Fupz Aakeson

Gennem sin 30-årige karriere har Kim Fupz Aakeson beriget dansk film og litteratur med et væld af værker. Han har skrevet prisvindende filmmanuskripter og uforglemmelige børnebøger, så uanset alder er man nok stødt på den yderst produktive forfatter, som bl.a. har skrevet De grimme børn, Dengang min onkel Kulle blev skør, En julehistorie – og så alligevel ikke, Meget mærkelig morgen, Poeten fra Vanløse, Sallies historier, tak for mad, hr. Struganoff, Stor og Stærk…Og mange flere, som du kan se her.

Fupz’ bøger vender tit tingene på hovedet. Det er ikke sikkert, at hovedpersonerne har benene på jorden eller har lyst til at have det. Der er en slags morale i det meste. Og god humor. Plus både stille og højlydt forundring over, hvordan verden (især de voksnes) er skruet sammen.

INTERVIEW MED KIM FUPZ AAKESON

9788711381908

Q: Hvordan fik du ideen til De forbandede dukkers land?

“Der er jo noget klassisk i oplægget om det legetøj ingen leger med mere, derfra var det bare at sætte sig ind i dukkernes drømme om The Promised Land, den slags har det med at opstå når virkeligheden er for hård at have med at gøre og disse dukker her opdager så at de er hinandens lykkeland.”

De forbandede dukkers land: Berlingske ★★★★★ Information “Med Kim Fupz Aakeson, Rasmus Bregnhøi, Louis Jensen og Lillian Brøgger er vi oppe i toppen af superligaen inden for dansk børnelitteratur

Hvad er den største forskel på at skrive en bog og et filmmanuskript?

Der er flere store ting, man er pænt solo når man skriver en bog, man bestemmer det hele og teksten er det endelige resultat, en film er i den grad en holdsport og teksten er virkelig ikke endelig, der sker mange og meget store sager når en manusforfatter giver en tekst fra sig og instruktør og skuespillere går løs på historien.

Har du været på et bibliotek, der gjorde et særligt indtryk på dig?

Det må være Det Kongelige Bibliotek der løber med den ære, man mærker historiens vingesus og menneskets længsel efter visdom og svar på store spørgsmål.

Hvordan er din arbejdsrutine, er du systematisk, holder en lige linje, arbejder i et vist antal timer for så at holde pause, eller arbejder du, når inspirationen rammer dig?

Jeg er ret systematisk, jeg skriver stort set hver dag og stort set indenfor samme tidsrum, jeg sætter datteren på børnehavebussen klokken 8 og hun er tilbage klokken 16, så skriveriet ligger typisk der imellem.

Har du et specielt arbejdsrum/sted eller skriver du i stuen, på en cafe, biblioteket osv.?

Jeg arbejder hjemme og det har jeg gjort i 25 år, siden min førstefødte ankom og skulle passes af farmand mens hendes mor blev jurist, det passer mig vældig godt at det altid er lige ved hånden.

Har du en yndlingsbog, og hvorfor har du lige netop valgt den, er det historien, skrivemåden, persongalleriet eller noget helt fjerde?

Nu har man jo heldigvis flere yndlingsbøger, hvad børnebøger angår, har jeg haft stor glæde af Peter Plys som har så fin en tone, Alice i Eventyrland for den rablende fortælleglæde, mange af Astrid Lindgrens ting fordi hun gerne går tæt på det svære, ja, ogsåvidere, ogsåvidere…

Hvor finder du inspiration til dine historier? Her tænker jeg særligt på dine børnebøger, som jo er “helt nede” i børnenes højde? (Et vinderspørgsmål fra en af Forlaget Carlsens Facebook-konkurrencer).

Det er faktisk lidt en gåde for mig selv, jeg har flere gange tænkt om det monstro var slut, mit arbejde med film fylder så meget og er så massivt og så alligevel popper den ene børnebog op efter hinanden med ujævne mellemrum, jeg vil tro det hjælper at have børn i huset, det giver et vist flow af dumme spørgsmål, mærkelige tegninger og store tanker om at være til.

Interviewet er lavet af Forlaget Carlsen og er fra 2014.

Læs også Velkommen i Kim Fupz Aakesons Univers.