Fiktion Daniel Kehlmann Skønlitteratur

“Enhver kunstner bør være en slags Tyll – robust, modig og en lille smule ond”

"Enhver kunstner bør være en slags Tyll - robust, modig og en lille smule ond"

Tysk litteraturs wunderkind slår til igen med historisk roman

Daniel Kehlmann var bare 30 år, da hele verden fik øje på ham med udgivelsen af Opmålingen af verden – historien om Alexander von Humboldt og Carl Friedrich Gauss, der i slutningen af det 18. århundrede giver sig i kast med at måle verden op på hver sin måde. Opmålingen af verden er en af tysk litteraturs største bogsuccesser i nyere tid, og Kehlmann har fået fans verden over, er kommet på skolebørns pensumliste og er altid interessant at høre på i interviews, hvor han ofte perspektiverer sine romaner til den aktuelle politiske virkelighed.

LÆS OGSÅ: Bliv klogere på Daniel Kehlmanns forrygende forfatterskab

Tyll: Kehlmanns hidtil bedste


"Enhver kunstner bør være en slags Tyll - robust, modig og en lille smule ond"

Hans seneste roman, Tyll, har fået en fantastisk modtagelse i hjemlandet og er blevet kaldt ”Kehlmanns hidtil bedste roman” af Frankfurter Allgemeine Zeitung. Også i Danmark har det flydt med rosende ord og topkarakter i blandt andet Politiken og Kristeligt Dagblad, og i Femina var Julia Lahme helt rundt på gulvet: ”Det her er noget af det vildeste, jeg har læst inden for genren. Stærkt underholdende, filosofisk, samfundskritisk og poetisk”.

LÆS OGSÅ: Smuglæs i Daniel Kehlmanns nye finurlige fortælling om provokatøren Tyll

Talende æsler og excentriske kunstnere

Tyll er en forunderlig fortælling, der ikke lige er sådan at sætte på formel – den ligner kort sagt ikke meget andet. Hovedpersonen eller rettere omdrejningspunktet i romanen er narren Tyll Ulenspiegel, der er en legendarisk figur i tysk kultur. Ham har Kehlmann placeret midt i en af Europas største katastrofer, Trediveårskrigen, der har raseret Europa og efterladt et tomrum hos de overlevende. På sin rejse gennem Europa møder Tyll en broget forsamling af mennesker, kunstnere og talende æsler, hver med deres syn på verden og krigen.

 

INTERVIEW: Vi mødte Daniel Kehlmann på Louisiana Literature Festival i august og stillede ham et par spørgsmål om den nye roman:

 

Efter du skrev Opmålingen af verden bekendtgjorde du, at du aldrig mere ville komme til at skrive en historisk roman, men det holdt jo som bekendt ikke. Men hvorfor skiftede du mening?

"Enhver kunstner bør være en slags Tyll - robust, modig og en lille smule ond"”Jeg blev fascineret af tiden før Oplysningstiden, hvor alle troede på overnaturlige fænomener, og livet var fuld af frygt og farer. Sagen er den, at jeg simpelthen bare fik lyst til at skrive endnu en historisk roman. Jeg mindede så mig selv om, at jeg jo havde lovet verden, at jeg ikke ville gøre det igen, men tænkte så også: ”Who cares? Der er jo nok ikke nogen, der smider mig i fængsel for det”.

Men hvad er det ved Trediveårskrigen, der er så interessant for dig som forfatter, at det ligefrem skulle være baggrundstæppe for en ny roman?

”Kaos og uro er jo dårligt for det enkelte menneske, men det er til gengæld inspirerende for os, der fortæller historier. Når alle strukturer bryder sammen, lov og orden forsvinder og livet er farefyldt og usikkert, så er der bare mere at fortælle. Og det jeg vil fortælle er ikke historier om de kendte mennesker fra den tid, men de mennesker, som vi ikke kender og som er døde og glemte. Som forfatter kan du give disse mennesker liv ved at skrive om dem”.

Narren Tyll er omdrejningspunktet i romanen, men er han en figur, vi også kender i dag – og har vi brug for sådan en skikkelse?

”Jeg tror på, at enhver kunstner bør være en slags Tyll Ulenspiegel – robust, modig og en lille smule ond. Kunst var en kæmpe drivkraft for Oplysningstiden, men det er mere end det. Der er også noget sært, ondt og dunkelt ved god kunst. Det er hvad Tyll står for”.

LÆS OGSÅ: Fængslende kortroman af Daniel Kehlmann

Du kan købe Tyll online her eller i din nærmeste boghandel.

 

 

 

 

Jeg arbejder i presseafdelingen, hvor jeg har den fornøjelse at sørge for, at pressen og læserne bliver opmærksomme på de bøger, som forlaget udgiver. Det var vist Troldepus, der var min første litterære forelskelse og siden har der været mange andre, og det bliver bare ved. Jeg har læst dansk litteratur på Københavns Universitet og er siden havnet i forlagsbranchen, hvilket er dejligt og rigtigt.